Wat ging goed vandaag

Stel je kind vragen die het positief denken stimuleren na een schooldag, het sporten of andere activiteit. Je kan hierbij denken aan vragen als;

  • Noem eens één ding waar je trots op bent vandaag?
  • Heb je nog ergens om kunnen lachen?
  • Heb je vandaag een blij gevoel gehad?

Een gesprek over ervaringen werkt verbindend en positief op de ontwikkeling en versterking van de ik-kracht.

Je eigen emotiethermometer

Maak samen een emotiethermometer en hang deze op in huis. Met een knijper of paperclip kan je kind aangegeven hoe hij of zij zich voelt. Dit hoeft dan niet zozeer besproken te worden maar is enorm helpend zijn om in de communicatie elkaar beter te begrijpen. Vader of moeder kunnen ook een eigen emotiethermometer ophangen 😊 Let hierbij op dat na een negatieve emotie de knijper op een positief gevoelsmoment daar ook naar doorschuift.  Het bewust beleven van eigen gevoelens is goed voor de ontwikkeling van de  ik-kracht.

Samen iets doen tijd

In de drukte van alle dag is het goed om tenminste één moment uit te kiezen waarop jij er even helemaal bent voor jouw kind. Het is goed om te proberen hier een vast moment op de dag voor te kiezen. Belangrijker is echter dat het gebeurt en het kind meegenomen wordt in de planning wanneer deze kwaliteit-tijd benut wordt. Doe samen een activiteit zoals een spelletje, een gesprekje, een verhaaltje voorlezen, tekenen of knutselen. Klik hier om spelletjes te downloaden. Dit werkt verbindend en dat is goed voor het versterken van de ik-kracht.